Angående hemfridsbrott

Hej min pojkvän bor i en lägenhet en vanlig lägenhet, både han själv och hans mamma står på hyreskontraktet, jag brukar bo mycket hemma hos honom där han bor, men hans mamma vill inte ha mig där alls, hon kan inte ha rätt att förbjuda mig att vara hos min pojkvän för där är jag så ofta som jag vill ändå. Det är min pojkväns bostad o där bestämmer han oavsett vad hon tycker osv. Så min fråga är har hon rätt att hindra mig från att besöka honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag hittar ingen bestämmelse som skulle hindra dig från att besöka din pojkväns bostad endast på mammans vilja. Eftersom hon inte verkar bo i lägenheten kan ditt handlande inte utgöra hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken. Hemmet utgör ju inte mammas bostad. Att hon står med på hyreskontraktet utgör ju endast en formalitet. Så länge du har samtycke ifrån din pojkvän som bor i lägenheten att du får vara där verkar det inte finnas några rättsliga hinder.

Det är en klurigare fråga om även mamman har sin permanenta bostad i lägenheten. Denna situation är jag inte säker på eftersom jag inte har hittat något avgörande som har testat frågan. Men min magkänsla är dock att det i en sådan situation skulle kunna utgöra hemfridsbrott om du vägrar att avlägsna dig från lägenheten.

Carl Trolle OlsonRådgivare