Angående efterarv

Jag fick förfoganderätt till vår gemensamma lägenhet. I övrigt erhöll min sambos arvingar allt inkl inventarier Beskrivningen av efterarvet säger att min sambos arvingar ska ha 18% av mina tillgångar Mina tillgångar är betydligt större nu än för 11år sedan. Dels har jag fått stor tjänstepension men framför allt så delar jag en fastighet med mina barn dom ökat kraftigt i värde. Ca 80% högre värde nu. Vad finns det för regler för efterarv. Ska de ha 18 % av ökningen också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente

Jag tolkar din fråga som att du har ärvt en lägenhet av din sambo och att du ärvt denna med fri förfoganderätt. Eftersom sambor inte ärver varandra enligt lag, utgår jag ifrån att det finns ett testamente som medfört att du ärvt den gemensamma lägenheten med fri förfoganderätt.

Jag saknar dock information om vad som står reglerat i testamentet och hur detta ser ut. I testamentet kan exempelvis tänkas att det står reglerat vad som ska hända med den egendom som du ärvt den dagen du avlider. Det kan exempelvis tänkas att det står reglerat att egendomen då ska gå i efterarv till din sambos arvingar.

Vid tolkning av ett testamente ska man utgå ifrån testators (den som skrivit testamentet) vilja. Om inget annat anges i testamentet bör samma ordning som gäller enligt lag angående efterarv när makar ärver varandra, även tillämpas när det finns ett efterarv som ska ärvas i samband med arv mellan sambor.

Efterarv

Ett efterarv består utav en kvotdel. Kvotdelen fastställs för att man ska veta hur stor del som är föremål för efterarv. Du säger att det av en beskrivning av efterarvet framgår att din sambos arvingar ska ha 18 % av dina tillgångar. Jag utgår därför ifrån att dessa 18 % motsvarar den kvotdel som är föremål för efterarv. Det innebär att en kvotdel motsvarande 18 % av din kvarlåtenskap ska gå till din sambos arvingar såsom ett efterarv från deras förälder.

I 3 kap. ärvdabalken finns dock vissa regler som tar sikte på när minskning eller ökning har skett i en efterlevande makes bo och som kan påverka storleken på efterarvet. Dessa bestämmelser gäller dock när makar har ärvt varandra. Som ovan nämnt kan dock tänkas att samma regler kan tillämpas på efterarv när sambor har ärvt varandra om den som skrivit testamentet önskat att samma ordning för arv mellan makar ska gälla för dennes kvarlåtenskap. Om en värdeökning har skett är huvudregeln att sådan ökning även kommer efterarvingarna till del.

Undantag till denna huvudregel finns dock i 3 kap. 4 § ärvdabalken. Bestämmelsen innebär att en värdeökning i de i lagen angivna fallen enbart ska tillfalla den efterlevande makens arvingar. Detta gäller om det kan visas att värdeökningen beror på arv, gåva eller testamente till den efterlevande maken eller om det kan antas att värdeökningen beror på förvärvsarbete som den efterlevande maken har drivit efter den först avlidne makens död. En värdeökning som beror på allmän värdestegring eller som beror på en smart investering, ska dock enligt huvudregeln tillfalla båda makarna.

Bedömning i ditt fall

Du skriver att du har fått en stor tjänstepension och jag uppfattar det som att värdeökningen beror delvis på tjänstepensionen. Om din egendom har ökat till följd av att du har förvärvsarbetet efter din sambos bortgång, skulle det möjligen gå att argumentera för att denna ökning enbart ska tillfalla dina arvingar med stöd av bestämmelsen i 3 kap. 4 § ärvdabalken. Om det däremot rör sig om tjänstepension som betalats ut men att du inte förvärvsarbetat något efter din sambos bortgång, kan tänkas att utbetalning av tjänstepensionen inte är en sådan ökning som ger skäl att frångå huvudregeln om att värdeökningen ska tillfalla båda sidors arvingar. I NJA 1978 s. 712 ansåg domstolen att en ökning som härrör från efterlevande makes tjänstepension inte utgöra en sådan ökning som bara skulle tillfalla den efterlevandes arvingar enligt 3 kap. 4 § ärvdabalken.

Observera att jag saknar viss information i din fråga för att kunna ge dig ett fullgott svar på vad som bör gälla i just ditt fall. Du har dock även beställt 30 min telefonuppföljning till din expressfråga och under telefonuppföljningen kan vi diskutera ditt ärende vidare.

Jag kommer ringa dig på onsdag den 20 april kl 14:30. Om tiden inte passar ber jag dig maila till anna.blomgren@lawline.se, så bokar vi in en ny tid för telefonuppföljning.

Lawline RådgivareRådgivare