FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/12/2015

Ang. flygande inspektion

Hej!

Om jag blir stoppad av polis för en så kallad "flygande inspektion", vad är jag tvungen att visa och tala om för de då? Kan jag enbart fråga om jag blir arresterad? Om inte åka därifrån?

Vill gärna veta exakt vad de får och inte får göra, och hur jag kan komma därifrån genom att inte svara på några frågor och inte visa något.

Mvh Sirak Tecleberhan

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med vägverkets föreskrifter om kontrollbesiktning och flygande inspektion (VVFS 2006:64) får behörig person, i detta fall polis, utföra en flygande inspektion om det föreligger behov för det. Om polis därmed stoppar dig och vill genomföra inspektion, kan du inte vägra det. Följden av en inspektion kan du se i 4 kap. nämnda föreskrifter gällande bedömningsresultat. Körförbud kan meddelas om fordonet anses vara en uppenbar fara för trafiksäkerheten, vilket medför omedelbart körförbud så du inte får köra bilen från platsen. Andra följder kan exempelvis bli ombesiktning på kontrollstation. Polis kan kräva att du legitimerar dig och kan inte identiteten fastställas på plats, kan du behöva medfölja till station för att fastställa denna. Inspektionens omfattning återfinns i 26 § i nämnda föreskrifter.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Malin DijnérRådgivare