FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende31/03/2018

Ändring i arrendeavtal

Hej!

Kan man på ett enkelt sätt ändra ett jordbruksarrende så det "nya arrendet" innehåller en mindre areal än tidigare? Dvs, en liten del av arrendet måste sägas upp. Både jordägaren och arrendatorn vill detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Alla ändringar i jordbruksarrenden måste vara skriftliga, annars är de inte giltiga. Mer om detta kan du läsa här.

Om arrendatorn och/eller jordägaren önskar ändra arrendeavtalet måste någon av parterna sända ett skriftligt meddelande till den andra parten härom, mer kan läsas här. Sedan kan parterna skriva ett tilläggsavtal, alternativt ett nytt arrendeavtal som ersätter det gamla. Kom dock ihåg att det bara är skriftliga avtal som är giltiga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare