FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/06/2018

Ändring av underhållsbidrag samt vad gäller vid hämtning och lämning.

Hej!

Jag har en dotter o jag o pappan är separerade sedan några år tillbaka.

Han betalar 1573 i underhåll varje månad, nu hade han tösen 1 v i sträck o drog av 245 kr på underhållet. Har läst att han har rätt till detta.

Han tjänar ca 600-650 000 om året o jag 348 000 om året.

Kan jag få mer i underhåll utav honom då och hur går jag till väga?

Vad gäller vid hämtning o lämning?

Vem ska hämta o lämna?

Vi har gemensam vårdnad o han är umgängesförälder varannan helg

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beräkning av underhållsbidrag

Varje förälder ska svara för barnets underhåll med utgångspunkt i vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och de båda föräldrarnas ekonomiska förmåga (7 Kap. 1 § Föräldrabalken). En förälder ska betala underhållsbidrag om denne inte har vårdnaden om barnet eller om barnet inte varaktigt bor hos föräldern. Barnets far ska alltså betala underhållsbidrag åt barnet. Underhållsbidraget fastställt genom dom eller avtal (7 Kap. 2 § Föräldrabalken).

Ifall du anser att du behöver mera bidrag för täcka ert barns kostnader kan du avtala om det med barnets pappa. Jag rekommenderar att ni upprättar ett skriftligt avtal eftersom det då blir lättare att bevisa vad ni kommit överens om i framtiden. Ifall ni redan har ett avtal kan ni ändra på det. Du kan även ta hjälp av försäkringskassans sidor för att ta reda på hur högt underhållsbidraget borde vara.

Om ni inte kommer överens om hur högt underhållsbidraget ska vara kan du begära jämkning av det i en domstol. Detta görs om det skett en ändring i förhållandena. Ifall ni har ett avtal om underhållsbidraget kan det komma att jämkas ifall det är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst och förhållandena i övrigt (7 Kap 10 § Föräldrabalken).

Vad gäller vid hämtning och lämning?

Det finns inga uttryckliga regler om hur hämtning och lämning av barnet ska ske. Svaret går dock att utläsas ur de generella reglerna för umgänge.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med tillgodoses. Ansvaret på att umgänget fungerar vilar alltså på båda föräldrarna (6 Kap 15 § Föräldrabalken).

Sammanfattning.

Sammanfattningsvis råder jag dig att ta kontakt med barnets pappa och komma överens om ändringar i underhållsbidraget och hur hämtningen/lämningen ska fungera.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare