FrågaÖVRIGTÖvrigt19/04/2023

Ändring av personnummer vid ny könsidentitet

Hur gör man för att rent juridiskt byta personnummer om man som född kvinna identifierar sig som man? Min son har ändrat sitt namn på skatteverket, men vill ha att de fyra sista siffrorna "bekräftar" könsidentiteten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att den som en gång har tilldelats ett personnummer behåller detta. Det finns dock undantag till detta och Skatteverket kan ändra ett personnummer t.ex. när ett beslut om ändrad könstillhörighet tagits. I ett sådant fall krävs antingen att Socialstyrelsen har fastställt att en person har en annan könstillhörighet än den registrerade, alternativt att det finns en utländsk dom eller ett utländskt beslut om ändrad könstillhörighet som dessutom har vunnit laga kraft. Förutsättningen för detta är att personen var medborgare eller bodde i det land där domen eller beslutet meddelades. Eftersom det inte finns något som tyder på att din son inte bor/är medborgare i något annat land går jag vidare med att kort förklara hur processen om ändrad könstillhörighet går till hos Socialstyrelsen.

Att ansöka om ändrad könstillhörighet hos Socialstyrelsen

Det är Socialstyrelsens rättsliga råd som avgör om man får ändra juridiskt kön. Beslutet tas i enlighet med lag (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall. För att få tillstånd att ändra juridiskt kön behöver man:

  • ha fått diagnosen transsexualism och
  • ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige.

Ofta behöver man ha varit i kontakt med den könsbekräftande vården i minst två år för att ansökan ska godkännas. Om man är registrerad partner måste man omvandla partnerskapet till ett äktenskap innan man skickar in ansökan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Ansökan om fastställande av könstillhörighet hos Socialstyrelsen hittar ni här. I samma ansökan går det även att ansöka om tillstånd till att göra könskorrigerande medicinska ingrepp.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare