Ändring av personnummer

Kan jag byta fyra sista i mitt personnummer? Misstänker en kapning av min identitet i SVERIGE

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att ändra de fyra sista siffrorna i ditt personnummer mot bakgrund av en misstänkt ID-kapning.

Skatteverket är myndigheten som har hand om ändring av personnummer i Sverige. Det är dock endast möjligt att ändra personnummer under vissa specifika anledningar. Exempelvis att ditt kön eller din födelsetid inte stämmer med ditt personnummer.

Du lyfte att du misstänker att du blivit utsatt för ID-kapning. Min uppfattning är att den grunden i sig inte är tillräcklig för att möjliggöra en ändring av personnumret. Om du dock utsätts för särskilt allvarliga brott, som hotar ditt liv, hälsa, eller frihet, så kan du ansöka om att få fingerade personuppgifter. Detta innebär att man ex. får helt nya identitetsuppgifter, ex. ett nytt namn och personnummer.

Sammanfattning av min bedömning i din fråga

Som ovant nämnt är det Skatteverket som har hand om ändring av personnummer i Sverige. Det är enbart möjligt att ändra personnummer under vissa specifika förutsättningar. Min uppfattning är att man misstänker en ID-kapning, i sig inte utgör grund för att få byta personnummer. Om man dock blir utsatt för ett flertal grövre brott, som är av sådan allvarlighet att det hotar liv, hälsa, eller frihet, så kan man få fingerade uppgifter. Detta ansöks hos polisen.

I din fråga nämndes att du misstänker en ID-kapning. På Polisens och Skatteverkets hemsida finns det bra information hur man kan skydda mot sådana kapningar och vad man göra om man redan blivit utsatt. Jag rekommenderar dig att gå in och kika på dessa hemsidor.

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Rijad TrubljaninRådgivare