Ändring av giftorätt till enskild egendom genom äktenskapsförord

Hej lawline!

Jag undrar över en sak som jag och min fru hamnat i, det är så att min fru snart kommer att ärva en större summa pengar från hennes pappas sida av släkten, vi är överens om vad pengarna ska gå till, ett hus är tanken och att vi ska äga det gemensamt. Dock har hon sagt att hon ser inte att dessa pengar ska vara gemensamma för oss ifall vi skulle skilja oss, utan att vi köpt ett hus, då är det hennes. Jag vill därför ta reda på om man kan skriva ett äktenskapsförord i efterhand, efter att man gift sig? Eller det kanske heter något annat än äktenskapsförord då? Jag motsäger mig inte hennes förslag att om vi inte köpt ett hus så ska hon få behålla alla arvspengar, men vi vill båda få det på papper att vi är överens, nu när vi är överens så att säga, vem vet vad som händer om vi skulle skilja oss... så för att slippa allt eventuellt bråk och tjafs om detta om den dagen kommer så önskar vi att få någon form av dokumentation på detta. Hur gör vi för att ordna detta?

Lawline svarar

Hej!

Inledningsvis kan nämnas att egendom är giftorättsgods i den mån som det inte är enskild egendom, se ÄktB 7 kap 1 §. Enskild egendom är bland annat egendom som den ena maken har ärvt eller erhållit genom testamente med villkor från arvlåtaren att det ska vara mottagarens enskilda. Även egendom som träder i dess ställe av det som mottagaren fått som enskild egendom kommer att vara enskild egendom, se ÄktB 7 kap 2 § p 3,4,6. Detta innebär att om din fru kommer att få pengarna med villkor att det skall vara hennes enskilda egendom behöver ni inte göra någonting. Detta kommer också gälla om ni köper ett hus för pengarna eftersom det då blir surrogat för pengarna som hon fick i arv som enskild egendom.

Om din fru däremot inte har fått arvet med villkor om att det skall vara hennes enskilda egendom kommer pengarna omfattas av giftorättsgodset. Genom äktenskapsförord kan ni däremot bestämma att egendom som tillhör någon av makarna skall vara dennes enskilda egendom. Äktenskapsförord kan upprättas både under och innan äktenskapet. Detta ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Vidare måste också äktenskapsförordet registreras hos skatteverket, se ÄktB 7 kap 3 §. Om ni redan har ett äktenskapsförord och vill ändra villkoren i det så att giftorätt blir enskild egendom måste ett nytt äktenskapsförord upprättas. Detta äktenskapsförord måste också skrivas under av båda makarna och registreras hos skatteverket precis som det tidigare äktenskapsförordet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare