FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/08/2020

Ändras rätten till underhållsstödet om min make adopterar min son?

Hej jag har ensam vårdnad över min snart 16 åriga son. Jag erhåller underhållsbidrag från försäkringskassan. Om min make adopterar min son/ sin styvson fortsätter jag erhålla underhållsbidrag då?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om underhållsbidrag

Det är föräldrarna som är underhållsskyldiga för barnet, och det innebär att de ska sörja för bland annat mat, kläder och boende för barnet (7 kap. 1 § Föräldrabalken (FB)). Underhållskostnaderna ska delas mellan föräldrarna efter var sin förmåga, och kan variera utifrån hänsyn till barnets ålder, egna ekonomiska inkomster och sociala förmåner.

Om barnet bor enbart eller mestadels hos den ena föräldern eller ena föräldern har ensam vårdnad ska den andra föräldern uppfylla sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag (7 kap. 2 § FB). Om den andra föräldern inte kan uppfylla sin del på grund av bristande ekonomisk förmåga eller annat går det att istället ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan.

Kan en bli underhållsskyldig för någon annans barn?

Enligt 7 kap. 5 § FB kan den som är gift eller har barn tillsammans med en person och varaktigt bor med denna också bli underhållsskyldig för den personens barn. Förutsättningen är att barnet av någon anledning inte kan få underhåll från den andre underhållsskyldige föräldern(2 stycket).

Vad gäller i din situation?

Underhållsskyldigheten för ett barn ligger på barnets biologiska föräldrar. Men i situationer där ena föräldern har ensam vårdnad om barnet och den andre föräldern inte kan betala underhållsbidrag för att uppfylla sin del, kan en styvförälder som gift sig eller har barn med vårdnadsföräldern också bli skyldig att bidra för barnet som hen bor med.

I din situation tror jag inte att din rätt till underhåll påverkas av att din make ska adoptera, då han inte kommer "ta över" underhållsskyldigheten från barnets pappa. Den kommer fortfarande ligga på pappan eller Försäkringskassan. Däremot kan din make bli underhållsskyldig till ditt barn med anledning av att han är gift och sammanbor med dig, för den del som barnets pappa inte kan bidra.

Du som får underhållsstöd av Försäkringskassan, kan du kontakta dem eller testa att beräkna underhållsstödet här för att se om och hur ditt underhållsstöd skulle ändras.

Jag hoppas att detta gav svar på din fundering, och om du har ytterligare frågor är det bara att ställa en ny till oss på Lawline.

Vänligen,

Erica LagerRådgivare