FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende11/10/2018

Ändras arrendeperioden om bostadsarrende överlåts?

Hej!

Jag är i färd med att bli bostadsarrendator och ska överta ett befintligt arrendeavtal som löper i 25 år.

Av avtal framgår det att arrendetiden gäller från och med tidigare ägares tillträdesdag (i 2013).

Min fråga till er är om arrendeperioden kommer/ska ändras till min tilträdesdag när jag övertager rollen som arrendator?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du köper ett befintligt arrendeavtal ändras inte tillträdesdagen såvida du inte kommer överens med jordägaren att ändra den. Om ni inte kommer överens om att ändra den kommer den befintliga arrendeperioden kvarstå (2013).

Mer information som kan vara bra att veta inför överlåtelsen hittar ni hos arrendenämnden.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare