Andra personer snokar i mitt privatliv, vad ska jag göra?

Hej kollade upp mina uppgifter blev rasande bor själv ensam alltså och vill varaifred från snokande ursäkta ordet skithög om min privat liv har valt att vara singel tills jag själv väljer ett liv med en man . Men just nu känner jag mig kränkt .. och arg

Lawline svarar

Hej! tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag ska försöka utreda vad som kan ha hänt, om du kan ha blivit utsatt för brott samt ge råd om vad du kan göra nu.

Det är inte helt klart vad som har inträffat. Om det är så att du såg att personuppgifter om dig finns på internet och inte vill att de ska vara synliga bör du kolla om det finns möjlighet att ta bort dina uppgifter från Ratsit och liknande sidor. I Sverige är det en stark offentlighetsprincip, vilket bland annat innebär att det är lätt att få reda på uppgifter från myndigheter, man kan exempelvis ringa till Skatteverket och fråga var någon annan är folkbokförd. Undantag från detta är givetvis om någon har skyddade personuppgifter.

Om det är något som har hotat dig bör du givetvis anmäla detta till polisen, och i så fall kolla om du har möjlighet att få skyddade personuppgifter.

Om det är så att några andra personer har spridit ut rykten om dig och ditt privatliv kan det vara exempelvis förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här), eller olaga integritetsintrång, se Brottsbalken 4 kap 6 c § (här), men det framgår inte om så är fallet.

Vad du kan göra nu

Om du har blivit utsatt för brott bör du kontakta polisen. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare