Ändra anställningsvillkor genom uppsägning och återanställning
Vi är ett privatägt företag med 5 anställda. Vi har inget kollektivavtal.
För ett drygt år sedan gjorde vi en för oss stor satsning då vi anställde en säljare. Vi var måna om ett snabbt resultat och valde en erfaren säljare, som naturligtvis innebär höga kostnader.
Tyvärr så har vår säljare inte alls nått de resultat vi önskat. Vi funderar nu på hur vi ska gå tillväga? Anställningsavtalet har enbart fast lön och är alldeles för kostsam när resultat uteblir. Han bär inte sina egna kostnader på långa vägar.
Skulle vi välja att säga upp honom så sänker vi de fasta kostnaderna, men samtidigt är vi i behov av en säljare. En nyrekrytering vill vi undvika.
Drömscenariot är att det lossnar för säljaren och att vi ser snabba resultat. Men tills dess måste vi sänka kostnaderna. Alternativet är en uppsägning.
Har vi rätt att ändra anställningsvillkoren till en betydligt lägre fast lön samt en provisionsbaserad del?
Har ni andra råd att ge? Tack på förhand!
Lawline svarar
Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!
Svaret på din fråga regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Det framgår inte om den säljare som ni anställde är tillsvidareanställd eller om han har en tidsbegränsad anställning hos er, så jag utgår från att han är tillsvidareanställd i mitt svar.
Ett första steg är såklart att helt enkelt försöka förhandla med säljaren om att acceptera de villkor ni önskar och skriva på ett nytt anställningsavtal. Om detta inte är ett alternativ så kan ni som arbetsgivare inte ensidigt ändra arbetsvillkoren för säljaren utan att bryta mot anställningsavtalet. Däremot så kan ni säga upp säljaren på grund av arbetsbrist eftersom ni vill minska de fasta kostnaderna, och sedan erbjuda säljaren en återanställning med de nya villkoren (AD 1993 nr 61, Thornfallet).
En vanlig missuppfattning är att arbetsbristuppsägningar enbart handlar om situationer där det är brist på arbete, men det kan röra sig om alla situationer som inte härrör sig till arbetstagaren personligen och som kan motiveras företagsekonomiskt. Att ni vill minska de fasta kostnaderna är en sådant företagsekonomiskt övervägande som grundar en saklig grund för uppsägning enligt 7 § LAS. Det förutsätter dock att ni inte kan omplacera säljaren till någon annan position vid företaget. Vid en dylik uppsägning behöver ni också iaktta vissa turordningsregler (22 § LAS). Det torde dock inte vara några problem med turordningsreglerna eftersom det tycks som att säljaren är den som haft kortast anställningstid hos er.
Alltså: Ni som arbetsgivare kan i det här fallet inte ensidigt ändra anställningsvillkoren, men ni kan säga upp arbetstagaren på grund av arbetsbrist (för att ni vill sänka de fasta kostnaderna) och sedan erbjuda säljaren en återanställning med de nya anställningsvillkoren (Thornfallet).
Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!
Med vänliga hälsningar,