Ändra ägarförhållandena mellan sambor angående en fastighet

Hej

Jag är i ett sambo förhållande utan avtal.

Vi har köpt hus tillsammans för 4 år sedan som vi äger 50/50,men det var jag la hela kontant insatsen.

Vid köp tillfället var vi stressad och kunde inte reda ut allt juridisk så bra, men egentligen ville vi stå 70/30 som ägare hur ska vi gå tillväga. Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det äger ni 50/50 enligt köpeavtalet, men vill egentligen att det ska stå 70/30. Ni kan ändra detta genom köp eller gåva. Det vill säga antingen köper du motsvarande andel av din sambo så att det resulterar i att du äger 70 % och din sambo 30 % eller så ger din sambo dig 20 % av sin andel till dig i gåva.

Vid gåva av fastighetsandel gäller samma formkrav som för köp (4 kap. 1-3, 29 § JB). Ett skriftligt gåvobrev måste upprättas och undertecknas av båda parterna. Gåvobrevet ska innehålla uppgifter om fastigheten som överlåtes, köpeskillingen (i detta fall 0 kr) samt en överlåtelseförklaring från gåvogivaren att denne överlåter en del av fastigheten till gåvomottagaren.

Förutom detta är det även viktigt att ni skriver ett samboavtal där ni avtalar bort att fastigheten ska ingå i bodelningen (9 § SamboL), eftersom att annars riskerar ni att fastigheten ändå delas lika mellan er i en eventuell bodelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare