Ändra ägarförhållanden av en bostadsrätt

Hej! Min sambo och jag äger en fastighet där uppdelningen är 70% på honom och 30% på mig. Han vill nu genom gåva skriva över 20% av sitt på mig så vi får lika ägande. Hur gör vi då? Vart skickar man in ansökan? Kostar det något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ändra ägarförhållandena för er bostadsrätt krävs någon form av överlåtelse. I detta fall vill din sambo ge dig 20% av er bostadsrätt i gåva.

Överlåtelse i form av gåva

För att överlåtelse av en andel av bostadsrätten ska ske behöver ni upprätta ett skriftligt avtal som ni båda skriver under, ett s.k. gåvobrev. Handlingen ska innehålla uppgifter om lägenheten som överlåts och hur stor andel som överlåts (6 kap. 4 § första stycket Bostadsrättslagen [BRL]). Gåvobrevet ska sedan skickas in till bostadsrättsföreningen.

Om ni behöver juridisk hjälp med att upprätta ett gåvobrev rekommenderar jag er att kontakta Lawlines juristbyrå här. Fasta priser för upprättande av bl.a gåvobrev hittar du här.

Bostadsrättsföreningen

Tillsammans med gåvobrevet ska även en ansökan om medlemskap lämnas till bostadsrättsföreningen. För att överlåtelsen ska vara giltig krävs att bostadsrättsföreningen beviljar den nya ägaren medlemskap (6 kap. 5 § första stycket BRL). För att en bostadsrätts nya ägare ska få utöva sin bostadsrätt krävs att man antas till föreningen (6 kap. 1 § första stycket BRL). Ni båda är redan ägare av bostadsrätten och jag förmodar därför att ni båda redan är medlemmar i föreningen. Om så är fallet är en ansökan om medlemskap inte nödvändig.

Skattemässiga konsekvenser

Gåvor beskattas inte. Det innebär att det inte kommer uppstå några kostnader i samband med att din sambo överlåter en andel av bostadsrätten till dig (8 kap. 2 § första stycket inkomstskattelagen).

Sammanfattningsvis behöver ni upprätta ett gåvobrev som sedan ska skickas in till bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Nilufer NouriRådgivare