FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2018

Andelar vid bodelning

min väninna ska skiljas. Gift bor i villa. Villan står på henne, hennes man flyttade in o sen gifte dom sig. hon betalar alla villalån , mat o lite räkningar. Hennes man egen företagare. Han betalar nästan inget, bara en del vanliga räkningar, Vad har hon rätt till vid skiljsmässa, har hon någon rätt till företaget? hans pengar på konto? han står även som halvt husägare av 2 st villor, har hon någon rätt till det? Han är väldigt snål, pengar som står på hans konto ska inte hon ha del av osv. Hon själv har inte så mycket pengar i inkomst pga att hon har förtidspension pga en bilolycka. Hon är psykiskt trött, han har ej behandlat henne bra, han gör inget i hemmet, hon gör allt.hoppas på svar från er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör äktenskaps upplösande, vilket regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Som huvudregel är all egendom en make äger giftorättsgods, om egendomen inte utgör enskild egendom, 7:1 ÄktB. Vad som är enskild egendom framgår av 7:2 ÄktB, det kan till exempel vara sådant som undantagits giftorättsgodset genom äktenskapsförord eller en gåva som den ena maken fått med förord om att den ska vara den enskild.

När ett äktenskap upplöses så ska det göras en bodelning, jfr. 1:5 och 9:1 ÄktB. Vid en bodelning ingår giftorättsgodset, 10:1 ÄktB. Vissa saker får dock undantas, exempel på sådana är personliga tillhörigheter som kläder och dylikt, 10:2 ÄktB.

Det första steget vid en bodelning är att räkna ut makarnas andelar i boet, 11:1 ÄktB . Jag tänkte nedan illustrera lite enkelt hur en sådan kan se ut:

A:

-Giftorättsgods: 100 000 -Skulder: - 20 000

= 80 000

B:

-Giftorättsgods: 200 000 -Skulder: - 10 000

= 190 000

Därefter slås giftorättsgodset ihop enligt 11:3 ÄktB och delas därefter lika. Summan i vårt fall blir således 190 000 + 80 000 = 270 000 som sen delas lika vilket blir 135 000 vardera som utgör lotten i bodelningen.

Avslutningsvis kan det konstateras att din vän har rätt till viss egendom i en bodelning, så länge det inte finns något som säger annat, t.ex. ett äktenskapsförord. Vidare kan jag inte svara på exakt vad hon kommer ha rätt till, då jag inte vet alla omständigheter och att det finns vissa jämkningsregler. Om man i en bodelning inte kommer överens kan en domstol på ansökan av en make förordna en bodelningsförrättare, 17:1 ÄktB.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare