Alternativa avtal för att klargöra äganderättsförhållande i händelse av dödsfall

Hej jag ägde en bostadsrätt innan jag träffa min man och han köpte in sig på den summan som jag hade kvar på lånet , så nu äger vi 50% var. Men vi har barn på varsin sida inte några tillsammans!! Min fråga är vad man ska skriva för typ av avtal så man kan sitta kvar utan att behöva flytta om någon av oss avlider!?Jeanette

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vilket avtal som är aktuellt beror på om ni är gifta eller inte. Är ni gifta är det ett äktenskapsförord där ni förtydligar att hela lägenheten ska tillfalla den av er som överlever den andre som bäst passar dina önskemål.

Är ni sambosar så är det istället ett samboavtal som passar bäst. Både äktenskapsförord och samboavtal kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Jag hoppas jag varit tillräckligt tydlig och att du fått svar på dina fråga!

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare