allmänt om remisshantering och fritt vårdval

Hej! Vi har för vårt barns räkning begärt att få en second opinion (ny medicinsk bedömning). Den offentliga vårdgivaren nekar inte detta men säger att man bara får remittera oss till den klinik som de har upphandlat avtal med, och hänvisar till LOU. Då vi av olika anledningar önskat få vår second opinion av en annan vårdgivare än den de vill/kan remittera till är det stopp. Regelverket säger om jag förstått rätt att man ska rådgöra om vem som ska konsulteras för second opinion med läkaren men de har bara meddelat sitt beslut med motiveringen att den klinik de vill remittera till är bäst i Sverige. Då det för oss är en fråga om förtroende känns det lite märkligt att de inte överhuvudtaget vill diskutera frågan. Det verkar ju dessutom påverkas av vem de har upphandlat. För att ytterligare komplicera det hela har jag förstått det som att man, åtminstone i teorin, har möjlighet att få en second opinion från en vårdgivare i ett annat EU-land. Min fråga är vad som går först; reglerna för upphandling som styr var de kan remittera eller Patientlagen (ny medicinsk bedömning, delaktighet) och EU-rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du önskar att få en second opinion från en annan klinik än den som din nuvarande läkare har remitterat till.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för din rätt att få en ny medicinsk bedömning samt vilka skyldigheter din befintliga vårdgivare har att tillgodose dina önskemål.

Din fråga regleras i patientlag (PtL) och Hälso- och sjukvårdslag (HSL).

Inledningsvis vill jag poängtera att LOU inte ställer upp regler för var en läkare remitterar. LOU reglerar offentlig upphandling och processen för statlig upphandling av tjänster, så som vårdtjänster (1 kap. 2 § LOU). Du har rätt i att den offentliga vården är begränsad till de vårdgivare som regionen har upphandlat med.

Gäller det fria vårdvalet när det kommer till en ny medicinsk bedömning?

Rätten till en Second opinion inträder i tre fall enligt 8 kap. 1 § PtL: 1) Vid livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada, 2) Om patienten står inför valet att utsätta sig för särskilt riskfyllda behandlingar och 3) Om patientens val har särskilt stor betydelse för den framtida livskvaliteten.

Jag utgår från att din vårdgivare redan har erkänt din rätt till en second opinion.

Vem utför en second opinion?

Tillvägagångsättet för en second opinion är i stort sett detsamma som för vilken remiss som helst. Således blir regelverket för remisser styrande.

Regionen är den myndighet som har det övergripandet ansvaret för vården. Regionen kan ingå avtal med privata vårdgivare för att utöka sitt utbud av exempelvis specialister (8 kap. 3 § lagen (2008:962) om valfrihetssystem eller inom ramen för LOU.

Du har enligt 9 kap. 1 § PtL rätt att välja en offentlig vårdgivare var som helst i landet. Även privata vårdgivare som har ett samverkan- eller vårdavtal med regionen eller kommunen tillhör kretsen av offentlig vård. Valfriheten är vidare begränsad av principen om Lägsta Effektiva Omhändertagande Nivå (LEON-principen). Principen betyder att din vårdnivå ska läggas på den lägsta nivån i hierarkin innan den flyttas uppåt i kompetenshierarkin.

Läkaren kan alltså skicka en remiss till alla mottagningar som antingen faller under regionen regi eller till de som det finns samarbetsavtal med. Däremot är det läkaren som avgör var denne ställer ut en remiss. Detta påverkar däremot inte din rätt till det fria vårdvalet och du kan själv vända dig till en vårdgivare genom en s.k egenremiss.

Fördelarna med en remiss är att du snabbare kan få en tid. Beroende på vilken region du bor i kan det finnas krav på att du har en remiss för att söka vård på den mottagningen (det kravet kan tillgodoses via en egenremiss).

Din rätt till vård inom EES

Du har rätt att söka vård i ett annat land inom EU och få ersättning upp till en motsvarande nivå som samma vård hade kostat i Sverige. Det sker genom ansökan till försäkringskassan att få dina vårdkostnader täckta. I ett sådant fall omfattas du av reglerna i de land du söker vård i och det innebär en rad överväganden som är svåra att översiktligt redogöra för utan närmare detaljer. Exempelvis kan du i vissa länder klassas som en privatpatient och att du då endast får ersättning upp till vad motsvarande sjukvård hade kostat i Sverige. Således får du stå för eventuella mellanskillnader själv.

Rätten till vård inom EU är inte en rätt att bli remitterad till eller informerad om kliniker utomlands. Rätten kan sammanfattas till att du inte ska lida några nackdelar när du söker vård i egenskap av svensk medborgare i ett annat EU land.

Slutsats

Som svar på din fråga är det Patientlagen som “går först” med anledning av att LOU inte styr valet av vårdgivare samt att EU-rätten inte skyddar din rätt till en specifik vårdgivare. I korta ordalag kan din fråga sammanfattas till att din läkare är beslutsfattare i var denne skickar sin remiss. Trots din läkares val av vårdgivare är du fri att vända dig till vilken vårdgivare som helst med en egenremiss alternativt söka dig till privata vårdalternativ.

Du har beställt tjänsten med telefonuppföljning och jag kommer således ringa dig imorgon, fredag, (17/02) klockan 14:00. Om inte den tiden fungerar får du gärna kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se så bestämmer vi en ny tid.

hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare