FrågaPROCESSRÄTTVittna22/02/2016

Allmänt åtal och förbud att vittna som målsägande

Hej.

En åklagare har väckt allmänt åtal mot min före detta parter om misshandel. Jag valde att inte göra någon polisanmälan mot honom och vice versa. Vad händer nu? Kan han komma att dömas även om jag valt att inte gå vidare. Varken han eller jag ville väcka åtal. Vi båda var delaktiga. Kan jag kallas att vittna? Kan han dömas för misshandel fast jag inte vill polisanmäla? Enligt polisen som jag pratade med ansåg han att det var nödvärn från bådas sida. Allt det här hände för bara några dygn sedan, hur lång tid brukar det ta innan man vet något?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Misshandel är ett brott som faller under allmänt åtal vilket innebär att en åklagare har åtalsplikt. Åtalsplikt innebär att åklagaren, om den bedömer att det finns tillräckliga bevis, är skyldig att väcka åtal. Det finns brott som är så kallade angivelsebrott och för vilka åklagaren får väcka åtal först när målsäganden, det vill säga offret, anger brottet. Dock är inte misshandel ett sådant brott. Din före detta partner kan alltså dömas för misshandel trots att du inte angivit/anmält brottet.

Nej du kan inte kallas att vittna, det finns ett förbud mot att hålla vittnesförhör med en målsägande oavsett om du har fört talan eller ej. Däremot kan det hållas förhör med dig enligt 37 kap. rättegångsbalken. Den stora skillnaden är att ett sådant förhör inte sker under straffansvar.

Hur lång tid det tar mellan att åtal har väckts och en rättegång kan variera väldigt mycket och jag kan därför inte ge något klart svar på den frågan.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare