Allmänna arvsfonden

Har en 31 årig förståndshandikappad dotter boende på ett gruppboende, förståelse som en 3 åring. vi som föräldrar (61 år) jag är även Godman. När vi går bort så ärver hon oss men när hon går bort så kommer det inte finnas någon som ärver henne. Hur kan vi göra för att hennes egendom inte bara går till allmänna arvsfonden? Våra tankar är att hellre skänka till Hjärnfonden, cancerfonden eller liknande.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna Arvsfonden blir aktuell när den avlidne inte har några arvingar och det inte finns något testamente där den avlidne testamenterar kvarlåtenskapen till någon annan 5 Kap 1 § Ärvdabalken. Genom testamente kan dock arvsordningen enligt ÄB frångås. Ni kan alltså testamentera kvarlåtenskapen till Cancerfonden eller hjärnfonden.

Testamentet måste upprättas i viss form; skriftligen med två vittnen (Ärvdabalken 10 kap 1 §). Det måste efter dödsfallet också bevakas på visst sätt för att bli gällande mot den dödes arvingar. Det är därför viktigt att man noga iakttar formkraven och tar hjälp med själva upprättandet av testamentet, så att det inte uppstår tolkningsproblem eller ogiltighetsfrågor vid verkställigheten av testamentet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du känner dig osäker inför dessa frågor råder jag dig att ta kontakt med en jurist eller vända dig till någon av våra andra tjänster!

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Hanna Mustafa

Hanna MustafaRådgivare