FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2019

Alkolås efter rattfylleri alternativt drograttfylleri

Hej jag åkte fast för några månader sedan för grovrattfylla och fick lämna blodprov samma dag det fanns spår av droger i provet men domstolen dömnde enbart för grovrattfylla. Transportstyrelsen nekar mig när jag ansöker om alkolås pågrund av att det fanns spår av droger kan dom göra så fast jag inte blev dömd för drograttfylla? Jag har även lämnat in nya prover där det inte visar något i kroppen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket riktigt kan alkolås komma ifråga för den som fått körkortet indraget på grund av grovt rattfylleri (se 5 kap. 16 § körkortslag (1998:488)). Det förutsätter att brottet begicks genom förtäring av alkohol och inte narkotika.

Det framgår av din fråga att du dömdes för grovt rattfylleri trots att det visade sig finnas spår av droger i ditt blodprov. Även om rattfylla på grund av alkohol och narkotika kallas för "alkoholrattfylla" och "drograttfylla" i vardagligt tal, utgör båda brotten "grovt rattfylleri" enligt lagen (se 3 och 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott).

Jag råder dig därför till att kontrollera om du verkligen bara blev dömd för rattfylla på grund av alkoholförtäring. Om så är fallet borde kunna ansöka om alkolås, men framstår för mig osannoligt att domstolen skulle bortse från ett blodprov med spår av droger.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare