FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/07/2013

Alkoholförtäring på offentlig plats

Hejsan Jag har grannar som regelbundet festar i lekparken precis nedanför min lägenhet. Festandet brukar börja kl 15 på dagen och pågå till sent på nätterna. När grannarna festar kan inte mina barn vistas i lekparken eftersom både jag och min fru inte tycker att det är lämpligt att supa inför barnen. Är det verkligen lagligt att dricka i lekparker inför både sina egna och andras barn? Jag har ringt Störningsjouren men dom rycker endast ut efter kl 22 och då endast om festandet stör sömnen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag uppfattat din fråga är lekparken utanför din lägenhet en offentlig plats. För alkoholförtäring på offentliga platser är det upp till varje kommun att avgöra vad som ska gälla. Vissa kommuner tillåter det, andra inte. Det kan också vara så att vissa områden inom kommunen kan vara tillåtna att dricka alkohol på medan andra områden är förbjudna. Jag skulle råda dig att kontakta din kommun för att ta reda på vad som gäller.

Oavsett om det är förbjudet eller inte att dricka alkohol i lekparken i din kommun så kan du alltid vända dig till polisen, vilket jag också råder dig att göra. Om dina grannar, förutom att dricka alkohol, till exempel också skränar, kan det vara att anse som förargelseväckande beteende, vilket är ett brott. Observera dock att det krävs att något förargelseväckande moment tillkommer utöver själva alkoholförtäringen för att det ska vara brottsligt.

Som sagt, mitt råd är att du ska kontakta din kommun och polisen.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare