FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/09/2017

Åldersgräns för drycker med 2,25 % alkohol

Jag är 17 år och undrar vilken slags alkohol jag kan köpa, jag läste någonstans om att det är mindre än 3.5 procent så får man köpa alkohol som 17åring. Hade gärna velat få svar på detta:)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittas i alkohollagen.

I lagen beskrivs att en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent är att räkna som en alkoholdryck. En dryck som däremot är alkoholfri eller som har en alkoholhalt på högst 2,25 volymprocent benämns som lättdryck, 1 kap. 5 §.

De så kallade lättdryckerna (upp till och med 2,25 volymprocent) har ingen lagstadgad åldersgräns, 3 kap. 7 §. Detta innebär att alla oavsett ålder får köpa dessa drycker. Dock kan matbutikerna själva införa åldersgränser för dessa typer av drycker, så länge det inte utgör diskriminering. Det är inte fråga om åldersdiskriminering så länge hindret är motiverat av objektiva skäl och inte frångås.

Sammanfattningsvis innebär detta att du som 17-åring kan köpa drycker med en alkoholhalt på högst 2,25 volymprocent. Dock kan affärerna ha egna åldersgränser för dessa drycker.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare