Aktiebolags betalningskrav efter preskription
Fråga
Svar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Svaret på din fråga hämtar vi i preskriptionslagen. I 2 § kan vi se att fordringar som en huvudregel preskriberas efter 10 år. Enligt 2 § 2 stycket preskriberas fordringar mot konsumenter efter 3 år.
Ditt lån innebar att aktiebolaget fick en fordran på dig om det belopp du lånade av bolaget. Om du lånade pengarna som en konsument (för ditt privata bruk) gäller 2 § 2 stycket i ditt fall, om du lånade pengarna till en eventuell egen näringsverksamhet kan du inte klassas som konsument. I resten av mitt svar utgår jag från att du skrev avtalet som en konsument, och att preskriptionstiden som gäller därmed är 3 år. Att din fordran preskriberas efter 3 år innebär att (ifall aktiebolaget inte har påmint dig om din skuld) du inte längre är skyldig att betala skulden efter att 3 år har gått sedan du fick lånet (8 § preskriptionslagen). Detta för att du inte alltid ska behöva gå runt och oroa dig över att få ett återbetalningskrav ställt emot dig.
Eftersom du inte har fått någon påminnelse av borgenären om skulden behöver du inte oroa dig om 5-7 §§ preskriptionslagen om preskriptionsavbrott. De reglerna är inte tillämpliga i ditt fall. Att ni har ett avtal som eventuellt säger något annat spelar ingen roll i denna fråga. Enligt 12 § preskriptionslagen gäller inte avtal som inskränker din rätt enligt 2 § 2 stycket. Sammanfattning: bolaget har inte rätt att kräva dig på dessa pengar eftersom dess fordran preskriberades 3 år efter skuldens tillkomst.
Hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning