Äktenskapsskillnad

Hej. jag är gift med en kvinna jag undrar om man skiljer sig hur gör man för att hon inte ska få nånting för jag har stååt för allt under vårt äktenskap jag är den enda som jobbar. o hon är med på allt

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på Lawline!

För att besvara din fråga så kommer jag att tillämpa äktenskapsbalken.

Vad händer ifall man skiljer sig?

När man skiljer sig så upphör äktenskapet och denna upplösning benämns som äktenskapsskillnad, (1 kap. 5 § äktenskapsbalken). Som du verkar har förstått så ska makars egendom fördelas genom bodelning när ett äktenskap har upplösts, (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det är makarnas giftorättsgods som ingår i en bodelning, (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Huvudregeln är därmed att allt som är din egendom eller din makas egendom är giforättsgods, (7 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Vad kan du nu göra?
Ovan har jag redogjort för huvudregeln, att det är giftorättsgodset som ska ingå i en bodelning och att det är giftorättsgodset som ska fördelas när två makar skiljer sig. Men
det finns också undantag till huvudregeln, som kan ge svar din fråga.

Genom att upprätta ett äktenskapsförord så kan man göra giftorättsgods till enskild egendom, (7 kap. 2 § 1st. 1 p äktenskapsbalken). I äktenskapsförordet kan man till exempel skriva att viss egendom istället ska vara din enskilda egendom, (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). Eftersom enskild egendom annars inte ingår i en bodelning så ska inte den andre maken få del i giftorättsgodset som du "omvandlat" istället till din enskilda egendom

Däremot ska ett äktenskapsförord upprättas skriftligen och undertecknas av både dig och din nuvarande fru, (7 kap. 3 § 2 st. äktenskapsbalken). Alltså måste din nuvarande fru också gå med på att du inte vill att hon ska få ta del av viss egendom.

Det jag rekommenderar dig att göra är att först prata med henne och komma överens hur ni ska göra med era saker (tillgångar och egendom), ifall ni bestämmer er för att skilja er. Det är alltid bästa att vara överens, för att båda sidorna ska vara nöjda.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hälsningar

Adela RujovicRådgivare