Äktenskapsförord, testamente & laglott

Hej!

Jag och min särbo funderar på att gifta oss. Vi har två bostadsrätter som vi äger varför sig. Till saken hör att min blivande man har en dotter sedan tidigare, vilken han inte har någon kontakt med. Vi vill inte att hon ska ärva allt.

1. Han tänker sälja sin bostadsrätt och flytta in i min. Den äger jag helt och hållet och det vill jag fortsätta att göra med tanke på ovan. Vi vill med andra ord inte att hon ska ha rätt till den lgh. Hur fungerar det här?

2. Barnet har ju sin lagliga rätt, men här är det inte tal om någon relation, hur kan vi skydda oss/mig ekonomiskt vad gäller hennes arv?

3. Kan vi skydda oss utan att gifta oss? Dvs kan jag ärva honom ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om den avlidne vid tidpunkten för sin bortgång är gift ska först en bodelning göras enligt reglerna i Äktenskapsbalken. I den bodelningen ska all egendom ingå som är giftorättsgods, giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap. 1 §. Om ni inte vill att lägenheten ska utgöra giftorättsgods kan ni genom ett äktenskapsförord bestämma att lägenheten ska utgöra just enskild egendom, vilket framkommer av 7 kap. 3 §. (Man kan även skriva att all egendom du tar med in i äktenskapet ska utgöra enskild egendom). Om lägenheten inte ingår i din makes giftorättsgods kan den heller inte ingå i hans totala kvarlåtenskap som hans barn har rätt att ärva ifrån.

Precis som du säger har barn en laglig rätt till arv som kallas för laglott. Enligt 7 kap. 1 § Ärvdabalken (den finner du här) består laglotten av hälften av den avlidnes totala kvarlåtenskap, det är ett minimiskydd för den avlidnes barn. Om det inte finns något testamente som anger annat ärver däremot barnet hela kvarlåtenskapen enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken. Eftersom din partners barn inte är erat gemensamma har barnet även rätt att få ut sitt arv direkt.

Angående frågan om ni kan skydda er utan giftermål så är svaret ja. Var och en har rätt att testamentera sin kvarlåtenskap hur man vill, det enda som inte kan testamenteras bort är laglotten. Dvs. din partner kan testamentera all egendom som inte utgör laglotten till dig.

Testamente och äktenskapsförord upprättar du enkelt via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mathilda AnderssonRådgivare