Äktenskapsförord och testamente

Vi ska gifta oss, och har 2 barn vardera sen tidigare, gemensamma blir det inte pga vår höga ålder. Jag (kvinnan) har inga tillgångar utöver ett möjligt kommande arv. Han äger huset vi bor i. För att skydda sig vill han skriva äktenskapsförord, att jag ej gör anspråk på huset vid ev skilsmässa, som jag håller helt med om, MEN han vill att jag ska ärva det och annat efter honom. Kan han då skriva ett lagligt bindande dokument, allt (främst huset så jag kan bo kvar utan att behöva skuldsätta mig för att lösa ut hans barn, eller tvingas sälja o flytta) som min egendom och att det gäller enbart vid hans bortgång? Och att när vi båda är döda ska våra respektive barn dela på det som är kvar?!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230.

Du och din make kan upprätta ett äktenskapsförord som anger att huset är din makes enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av både dig och din make. Handlingen ska sedan skickas in till Skatteverket för registrering, 7 kap 3 § ÄktB. Att huset är din makes enskilda egendom innebär att vid en eventuell skilsmässa kommer huset inte att ingå i bodelningen, 10 kap 1 § ÄktB. Du kommer därmed inte kunna göra anspråk på huset eller dess värde.

Då ni inte har några gemensamma barn måste din make upprätta ett testamente för att du ska få ärva huset om han går bort. Regler om detta finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Om ni inte upprättar ett testamente kommer din makes barn att får ärva hela hans kvarlåtenskap, 3 kap 1 § ÄB. Testamentet ska vara skriftligt med två vittnen. Vittnena ska närvara tillsammans när din make skriver under handlingen och ska även själva skriva under testamentet, 10 kap 1 § ÄB.

Din makes barn har dock rätt att direkt få ut sina laglotter. Laglotten är hälften av vad barnen skulle ha ärvt om det inte fanns något testamente. För att få ut sina laglotter måste barnen begära jämkning av testamentet, 7 kap 1 och 3 §§ ÄB. Barnen kan välja att inte begära jämkning av testamentet och alltså vänta med att få ut sina arv tills du avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare