Äktenskapsförord och avliden make

Hej! Jag och min man har ett äktenskapsförord där jag äger en fastighet och han en annan. Han har ett barn från tidigare förhållande och jag har har inga biologiska barn. Om min man går bort ärver jag nån del av hans fastighet eller pengar? Om jag går bort ärver då han min fastighet och pengar och sedan i sin tur hans barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Äktenskapsförord innebär att egendom inte tas med i bodelningen vid en möjlig skilsmässa eller makes död. Era respektive fastigheter kommer alltså inte delas upp vid en skilsmässa och vid en makes död så tillfaller fastigheten makens arvingar, 7:3 äktenskapsbalken.

Vid dödsfall skulle din makes fastighet tillfalla hans barn (2:1 ärvdabalken) och i ditt fall, eftersom du inte har några barn så skulle fastigheten tillfalla andra arvsklassen, 2:2 ÄB. Vilket är dina föräldrar och rakt nedstigande led, dina syskon, deras barn osv.

Finns inga arvingar i den klassen så tillfaller fastigheten tredje klassen, dina föräldrars föräldrar och deras barn, ej kusiner, 2:3 ÄB. Har du inte heller där några arvingar så tillfaller fastigheten allmänna arvsfonden (5:1 ÄB), din make har alltså ingen chans att få händer på fastigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare