Äktenskapsförord i efterhand

Hej!

Jag är kirurg och funderar på att köpa mig in i en privat läkarmottagning. Jag är gift sedan december 2017. Det är mitt andra äktenskap.

Jag kommer antingen använda pengar som jag redan hade innan jag gifte mig för att köpa in mig eller tar ett lån.

Hur kan jag försäkrar mig att min fru inte få 50% av min mottagning i fall vi vill skiljas? Risken skulle i detta fall vara att jag inte kan utbetala henne och att jag är därför tvungen att stänga mottagningen.

Vi har inget äktenskapförord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enskild egendom

I en eventuell skilsmässa delar man upp er egendom i antingen giftorättsgods eller enskild egendom. All egendom som inte är enskild egendom ska delas i bodelningen 7 kap 1 § Äktenskapsbalken Äktenskapsbalken 7 kap 1 §. Så det som måste göras i ditt fall är att mottagningen blir enskild egendom, och enskild egendom är enligt 7 kap 2 § 1 p Äktenskapsbalken Äktenskapsbalken 7 kap 2 § egendom som har skrivits i ett äktenskapsförord.

Äktenskapsförord i efterhand

Att skriva ett äktenskapsförord i efterhand är fullt möjligt och därmed kan du skriva in din mottagning som enskild egendom. Så länge ni som makar är överens om att denna egendom (mottagningen) ska vara din enskilda egendom finns det ingenting i lagstiftningen som går emot det ni som makar har kommit fram till. I 7 kap 3 § Äktenskapsbalken Äktenskapsbalken 7 kap 3 § framgår det hur man ska skriva ett äktenskapsförord. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt krävs det att det är:

Skriftligt Undertecknat av makarna Registreras hos skatteverket

Det är viktigt att komma ihåg att äktenskapsförordet är bara giltigt om dessa tre punkter är uppfyllda och det är endast giltigt först när det har registrerats.

Sammanfattning

Så med andra ord, genom ett äktenskapsförord blir mottagningen din enskilda egendom.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare