Äktenskapsförord gällande pensionskonto

Hej, jag har en fråga. Jag och min man ska skriva ett äktenskapsförord. Min man är pensionär och jag har ca 10 år kvar till pensionen. Vi har särkullebarn. Jag spar pengar till min pension på ett vanligt bankkonto som jag överför från mitt lönekonto lite då och då. Räcker det att jag anger detta pensionskonto som enskild egendom i äktenskapsförordet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med ett äktenskapsförord är att reglerar makarnas egendom vid en eventuell skilsmässa. Äktenskapsförordet behöver sedan undertecknas av båda makarna och registrera hos Skatteverket för att det ska anses vara giltigt, 7 kap. 3 § ÄktB. Ett äktenskapsförord är alltså ett avtal mellan makarna som reglerar vilken egendom som ska vara enskild och vilken egendom som ska klassificeras som ett giftorättsgods.

Om du vill att pengarna som finns i pensionskontot ska vara din enskilda egendom och endast tillfalla dig vid en eventuell skilsmässa är äktenskapsförord det sättet att reglera detta. Alltså blir svaret ja på din fråga – det räcker för dig att upprätta ett äktenskapsförord med din make - för att få bankkontot till din enskilda egendom vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare