Äktenskapsförord från utlandet

Hej! Jag är från Palestina. Jag kom till Sverige 2003 . 2005 giftade mig med min fru i Jordanien och skrev en äktenskapsavtal, som innehåll att i vi ska skilja oss hon ska få bara en bestämd belopp.

Skatteverket erkännande vara äktenskap, och min fru kom till Sverige 2007 och nu har vi 4 barn.

Frågan är i fal vi skilja oss i Sverige, är vara utländska äktenskapsavtal som giller eller svenska lagen som säger att vi ska ha bodelning med 50% för varia part.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt så krävs det att det är undertecknat av både dig och din fru, och äktenskapsförordet måste också skickas in och registreras hos Skatteverket för att vara giltigt, enligt 7 kap. 3 § 2-3 st. äktenskapsbalk (1987:230). Det går bra att skriva ett äktenskapsförord efter att man har gift sig, och man kan också ändra det om man vill det. Klicka här för att läsa hur man gör för att registrera ett äktenskapsförord hos Skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare