Äktenskapsförord framför samboavtal

Hej

Jag och min partner ska ingå äktenskap. Vi vill att vid en ev äktenskapsskilnad ska vi få behålla våra kontaninsatser som vi har betalat in för köp av vår gemensamma bostadsrätt. Sedan får allt annat delas enligt lagarna.

Behöver vi skriva äktenskapsförord eller annat avtal? Vi har redan ett samboavtal där detta framgår.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

När du och din partner ingår äktenskap, så är ni inte längre sambor, vilket gör att ert samboavtal inte längre gäller. Min rekommendation till er är därför att skriva ett äktenskapsförord där ni anger att era kontantsatser till bostadsrätten ska faststå vid en äktenskapsskillnad. Detta betyder således att ert samboavtal inte gäller när ni gifter er, utan ett nytt avtalsförhållande måste upprättas.

Praktiks information rörande ett äktenskapsförord, är att det blir giltigt om det är skriftligt samt har undertecknats av båda parter. Det ska tillika ha registreras hos Skatteverket. För att äktenskapsförordet ska bli giltigt från och med den dag som äktenskapet ingås måste ni dessutom lämna in äktenskapsförordet till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänlig hälsning,

Ellinor BookRådgivare