Äktenskapsförord eller giftorättsgods

Hej, jag undrar ingår bankkonto i ett äktenskapsförord när det står egendom i avtalet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har en aning svårt att reda ut vad du vill få fram med din text, jag antar att du undrar över om giftorättsgods och enskild egendom.

Vid äktenskapsskillnad skall giftorättsgods ingå i bodelningen, enligt 10:1 ÄktB.

Allt som inte uttryckligen är enskild egendom är giftorättsgods, detta ser du i 7:1 ÄktB.

Detta innebär att du måste, genom äktenskapsförord med din make, föreskriva egendomen som enskild om du inte vill att den ska ingå i en eventuell bodelning, se 7:3 ÄktB för regler om äktenskapsförord.

Skriver du in bankkontot som enskild egendom kommer den inte att ingå i bodelningen.

Följ gärna upp din undran om svaret inte var tillfredsställande.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare