Äktenskapsförord eller gåvobrev?

Jag och frun äger en fastighet 50/50. Räcker det med ett äktenskapsförord där vi anger att respektive del ska vara varandras enskilda egendom eller måste det finnas gåvovrev med i spelet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är äktenskapsbalken (1987:230) tillämplig lag.

Gåvobrev

Vid gåva av fastighet mellan makar ska formkraven för fastighetsöverlåtelse vara uppfyllda för att den mottagande maken ska få skydd mot givarmakens gäldenärer. För att formkraven ska vara uppfyllda måste gåvan registeraras (8 kap 1 § 2st ÄktB). Det är registreringen som ligger till grund för lagfarten.

Vid annan typ av överlåtelse än gåva krävs det vid att formkraven i 4 kap jordabalken är uppfyllda. Köp av fast egendom fullbordas genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. Handlingen ska innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring om att egendomen överlåtes på köparen (4 kap 1 §).

Äktenskapsförord

Det är varken möjligt att påverka eller fördela äganderätten i äktenskapsförord. Det är dock möjligt att i äktenskapsförord förordna om egendomen vid skilsmässa ska vara enskild egendom eller giftorättsgods (7 kap 3 § ÄktB).

Sammanfattning

Inledningsvis bör du se över hur överlåtelsen gått till och om formkraven för överlåtelsen är uppfyllda. Om överlåtelsen uppfyller kraven räcker det att förordna om att egendomen ska vara enskild i äktenskapsförord.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Elin AnderssonRådgivare