Äktenskapsförord

Hej,

Vi är gifta och äger en villa tillsammans 50/50. Vi har även ett fritidshus där maken står som ensam ägare. Nu vill vi ordna så att vi båda står som ägare till även fritidshuset (50/50). Hur gör vi? Tillkommer några kostnader för att lösa detta?

mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enklast för er är att upprätta ett äktenskapsförord där ni fastställer att även fritidshuset ska ägas med lika delar mellan er båda och alltså ses som giftorättsgods, se äktenskapsbalken (ÄktB) 7:3. Viktigt är att äktenskapsförordet görs skriftligen och registreras hos skatteverket, se samma bestämmelse 7:3 ÄktB.

Vi på Lawline kan kostnadsfritt rådgiva er närmre om hur ni upprättar ett äktenskapsförord anpassat till just er specifika situation. Besök http://lawline.se/avtal/aktenskapsforord för mer information.

Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare