Äktenskapsförord

Hej, jag har en fråga ang.äktenskapsförord. Om vi blev tvingade av banken att lämna in ett äf till tingsrätten där att den ena parten skulle vara helt ägare till fastigheten vilket var ett krav från bankens sida att skydda sina intressen. Kan man få ett äf ogiltigt förklarat då det är ett inslag av tvång här ? Vidare, kan man läsa in något annat än vad det var tänkt för ?

Vänligen Karl

Lawline svarar

Hej

Ett äktenskapsförord reglerar inte äganderätten till viss egendom utan är ett avtal mellan makar om vilken egendom som ska vara enskild. Dvs sådan egendom som inte ska ingå i en eventuell bodelning mellan makarna. Som huvudregel är all makarnas egendom giftorättsgods, dvs sådan egendom som ska ingå i bodelningen. Ett äktenskapsförord kan upphävas genom att ni skriver ett nytt äktenskapsförord som säger att all egendom ska vara giftorättsgods (eller hur ni än önskar fördela egendomen).

Äktenskapsförordet måste undertecknas av båda makarna samt registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

Victor SundhRådgivare