Äktenskapsförord

Hej, jag och min man ska skiljas men jag undrar om man kan få fram ifall vi har skrivit på ett äktenskapsförord eller inte. Jag har nämligen glömt och vill gärna ta reda på det innan jag går vidare. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett äktenskapsförord är en privat överenskommelse mellan två makar eller blivande makar. Genom ett äktenskapsförord kan makarna bestämma hur det de båda äger ska delas upp om de skiljer sig. Skrivs inget äktenskapsförord har vardera make rätt till hälften av allt de äger om de skiljer sig. Det spelar ingen roll vem som egentligen äger vad.

Ett äktenskapsförords ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. För att vara gällande ska det sedan registreras hos Skatteverket. Ett äktenskapsförord som inte är registrerat är ogiltigt enligt 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB).

Skatteverket har ett äktenskapsregister, som b.la. innehåller information om äktenskapsförord som är registrerade. Det är möjligt för privatpersoner att begära ut handlingar från äktenskapsregistret eftersom detta är offentligt. För att ta reda på om ni har ett registrerat äktenskapsförord bör du vända dig till Skatteverket, detta kan du göra genom att beställa den information som finns i äktenskapsregistret som rör dig och ditt äktenskap.Ta kontakt med Skatteverket via denna länk för att beställa uppgifterna ur äktenskapsregistret.
Carolina OlssonRådgivare