Äktenskapsförord

Kan man skriva så här när mannen inte ska ha tillgång/ärva pengar som finns på ett särskilt konto?

Enskild egendom

Allt som finns insatt på konto xxxx-xxxxxxx som är förvärvat före äktenskapet, liksom

avkastning därav, ska vara xxxxxxxxxxx enskilda egendom som den andra

parten inte har giftorätt i.

Hälsningar

Marianne valtersson

Lawline svarar

Hej,

Du kan skriva så. För att någonting ska bli enskild egendom krävs att det finns ett äktenskapsförord, testamente eller gåva. I mitt svar utgår jag från att ni vill skriva ett äktenskapsförord.

Ett äktenskapsförord kan skrivas både innan och under ett äktenskap, man kan även senare göra ändringar i det man kommit överens om genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord, äktenskapsförordet är ett avtal mellan makarna vilket innebär att bodelning inte är nödvändig. Äktenskapsförordet ska göras skriftligen, undertecknas av makarna och registreras. Detta görs genom att skicka förordet till den tingsrätt där man bor, tillsammans med personbevis för båda personerna. Ett personbevis beställer du hem via Skatteverket. Äktenskapsförordet blir giltigt från och med registreringen. Se Äktenskapsbalken 7 kap 3 § 2 – 3 st som du hittar HÄR. Äktenskapsförordet ska ange den egendom som skall vara enskild egendom. Detta kan omfatta aktier och ekonomiska tillgångar på ett bankkonto. Avkastning av enskild egendom kommer dock att vara giftorättsgods om inte annat föreskrivs i äktenskapsförordet, dvs t ex den sparränta som bankontot inbringar eller den utdelning som aktierna ger. Om du vill att avkastningen av pengarna och aktierna ska vara enskild egendom måste du alltså skriva det i äktenskapsförordet. Du behöver då inte räkna med någon specifik avkastning på pengarna utan helt enkelt ange att all avkastning skall vara enskild egendom.

Vi på Lawline kan hjälpa er med att upprätta ett äktenskapsförord. Följ länken: http://lawline.se/avtal/aktenskapsforord

Joakim WahlgrenRådgivare