Äktenskapsförord

Hej,

Jag är gift och tillsammans med maken äger en bostdsrätslägenhet. Nu planerar vi sälja den och dela upp kapitalet på två lika delar. Jag och han har olika planer för vad vi vill göra med pengarna, han vill investera i aktier och jag i annan bostadsrätt, men sammtidigt så vi vill inte på något sätt ansvara för den andra investeringen. Han vill inte blanda sig i bostadsrätten med allt det innebäer:renovering vid behov, månadsavgifts betalning mm, och jag har inga intentioner tills aktieutdelningar osv. Hur kan jag skydda mitt kapital så att om ev skillsmäsa upstår inte behova dela på kapitalet i efterskött. Ett alternativ är att öppna AB och investera via det, men det är inte alltid lätt att köpa bostadsrätt via bolag..

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid eventuell skilsmässa tillämpas reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB), se här.

Vid en skilsmässa ska en bodelning upprättas där makarnas tillgångar skrivs in. Alla tillgångar som är giftorättsgods ska delas lika mellan makarna, se 10 Kap 1 § ÄktB. Alla tillgångar är giftorättsgods, förutom de som är enskild egendom, se 7 Kap 1 § ÄktB. Enskild egendom delas inte mellan makarna.

I 7 Kap 2 § ÄktB nämns vad som är enskild egendom. I 7 Kap 2 § 1 p. framgår att egendom kan bli enskild genom ett så kallat äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, undertecknas av båda makarna och skickas in till skatteverket. För närmare detaljer om hur ett äktenskapsförord ska se ut, se 7 Kap 3 § ÄktB.

Genom att ni upprättar ett äktenskapsförord kan du se till att bland annat din köpta bostadsrätt blir enskild egendom.

Vänligen

Rådgivare