Äktenskaps gitlighet vid tvegifte

Hej jag har träffat en kvinna i egypten år 2014 och hon bler gravid och i arab länder kan man inte hå barn utanför äktenskap och tröts jag var gift i Sverige med andra kvinna jag tvången gifta mig med henne det betyder jag var gift med två kvinnor och nu jag är skild från den första och vill registrera den andra i skatmindghet och de vägra registrera henne med två barn vad ska jag göra, nån expert på de har området mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige kan du inte ingå äktenskap om du redan är gift. Enligt svensk lag är alltså ditt andra äktenskap inte giltigt (2 kapitlet 4 § Äktenskapsbalken). Detta innebär att du just nu inte är gift med någon om du skiljt dig ifrån din första fru.

Hur ska ni gå till väga?

Då ni enligt svensk lag inte är gifta så kan ni gifta er "igen". Förutsättningar för att ni ska kunna gifta er är att din skilsmässa från den första frun har gått igenom. Du och din nya fru måste också skicka in en hindersprövning till skatteverket om ni planerar att gifta er i Sverige.

Hindersprövning är som det låter ett sätt att undersöka huruvida det finns hinder för att äktenskapet ska ingås (3 Kapitlet 1 § Äktenskapsbalken). Hinder för äktenskap är exempelvis nära släktskap, befintliga äktenskap eller minderårighet hos någon utav er (2 kapitlet 1 §, 3 § och 4 § Äktenskapsbalken).

Finner skatteverket inga hinder för äktenskapet meddelas ni detta via ett intyg (3 Kapitlet 4 § Äktenskapsbalken). Därefter bör ni gifta er inom 4 månader, detta eftersom hindersprövningen endast är giltig inom den tidsperioden (4 kapitlet 5 § Äktenskapsbalken).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare