Äktenskap och hindersprövning

Hej! Min pojkvän bor i México och ska komma hit, sen är tanken jag ska flytta dit med honom. Men vi tänkte gifta oss här i Sverige först, vad är det som behövs för att vi ska kunna göra de? Hur går man tillväga med allt

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Innan man ingår äktenskap ska det göras en hindersprövning, en sådan görs genom att båda parterna begär detta hos Skatteverket (3 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Om den ena eller båda parterna varken är eller kommer att vara folkbokförda i landet ska denne vid hindersprövningen visa upp ett intyg av utländsk myndighet om behörighet att ingå äktenskap (3 kap. 2 § ÄktB). De som begär hindersprövningen ska på heder och samvete intyga att de inte är syskon eller släkt på annat sätt i rakt ned eller uppgående led. De ska också på heder och samvete berätta om de tidigare ingått äktenskap eller partnerskap och om så är fallet ska det styrkas att äktenskapet har upplösts, 3 kap. 3 § ÄktB.

Här har du Skatteverkets hemsida om hindersprövning:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskap/forevigselnhindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html

Hoppas du fick svar på din fråga.

Karl MelinRådgivare