Äktenskap och äktenskapsförord i Thailand

Hej Jag ska gifta mig med en Thailändska och registrera äktenskapet enbart i Thailand. Hon kommer att flytta till mig i Sverige. Jag vill att allt jag äger i Sverige ska förbli min egendom och även det jag i framtiden ev köper för mina egna pengar. Exempelvis ifall jag säljer aktier och köper en bil eller båt, fritidshus för pengarna ska detta vara min enskilda egendom. Hur säkrar jag upp att så blir fallet?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskap i Thailand

Jag förstår det som att du har för avsikt att endast registrera äktenskapet i Thailand och att ni därmed också vill att thailändsk lag ska gälla för äktenskapet.

Enligt thailändsk lag bibehåller du och din maka er respektive egendom som ni hade då ni ingick äktenskap. Egendom som ni införskaffar under äktenskapet kommer att delas så att ni får hälften var. För att säkra upp att även den framtida egendom som du köper eller som träder istället för egendom som du ägde innan äktenskapets ingående förblir din enskilda egendom bör du upprätta ett thailändskt äktenskapsförord (Pre-Nuptial Agreement). Detta måste dock enligt thailändsk lag registreras samtidigt som äktenskapet för att vara giltigt. Mitt råd till dig är därför att du söker upp en juristbyrå med särskild kompetens om just thailändsk rätt och upprättar ett äktenskapsförord.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare