Äktenskap med thailändsk kvinna

Hej. Jag ska gifta mig med en thailändsk kvinna. Hon har både svenskt och Thailändsk medborgarskap och är skriven i Sverige sedan 12 år tillbaka. Är det något speciellt som jag bör tänka på?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att du har det mesta under kontroll. Det kan dock finnas anledning att tänka på var du förvärvar medborgarskap samt var du och din framtida hustru bosätter er. Medborgarskap och hemvist kan nämligen utgöra grund, dels för behörighet för domstol i ett visst land att pröva talan om äktenskapsskillnad och bodelning, men också för ett visst lands lags tillämplighet. Om du inte förvärvar medborgarskap i ett annat land och du och din hustru bosätter er och har hemvist i Sverige kommer eventuella frågor om äktenskapsskillnad och/eller bodelning emellertid att prövas av svensk domstol och enligt svensk lag, d.v.s. äktenskapsbalken. Så, om detta är vad du vill har du alltså i sådant fall ingenting att bekymra dig över.

Om äktenskapet ingås i Sverige kommer det erkännas i Sverige. Om äktenskapet däremot ingås i Thailand kan äktenskapet erkännas i Sverige under förutsättning att äktenskapet är giltigt i Thailand. Om ni vill ingå äktenskapet i Thailand och vill försäkra er om att det blir giltigt, så att det kan erkännas i Sverige, så kan ni höra av er till svenska ambassaden i Thailand som kan hjälpa er att vidta nödvändiga åtgärder. Om äktenskapet ingås i Sverige och ni av någon anledning vill registrera äktenskapet i Thailand är även det möjligt, ni hör i sådant fall av er till den svenska ambassaden i Thailand som kan hjälpa er.

Du kan även fundera över om du vill att någon egendom ska utgöra enskild egendom. Om så är fallet kan du och din framtida partner ingå äktenskapsförord där ni föreskriver vilken egendom som ska utgöra endera partens enskilda egendom. Om ni behöver hjälp med att upprätta äktenskapsförord kan ni boka tid för juridisk rådgivning med Lawlines jurister via vår hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare