Äktenskap med rysk medborgare

Hej

Min undran är hur jag ska gå till väga för att kunna gifta mig.

Jag är Svensk, men det är ej min blivande fru. Hon är från Ryssland.

Hur ser processen ut?

Vilka papper behövs?

Kan jag besöka ryssland utan visum efter ett giftemål?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är familjerättsligt men rör internationella förhållanden. I svensk rätt erkänns äktenskap som har ingåtts utomlands förutsatt att makarna är över 18 års ålder. Det finns inte heller något hinder för att din blivande fru att resa till Sverige och att ni gifter er här.

För att gifta sig i Sverige ser processen ut så här

Du ska ansöka om hindersprövning hos skatteverket. Hindersprövningen görs genom att man fyller i en blankett som sedan lämnas in till Skatteverket. Då hindersprövning sker kontrolleras att ingen av personerna som ska gifta sig är under 18 år, att man inte är släkt eller giftermål redan föreligger med någon annan person, Detta görs enligt reglerna i Äktenskapsbalken 3 kap.

Om din blivande fru inte är folkbokförda i Sverige måste ni även besöka ett servicekontor i samband med inlämnandet av ansökan och hindersprövning, där hennes identitet ska styrkas med pass.

Mer information samt blanketter hittar ni på skatteverkets hemsida.

Det är vara möjligt att gifta sig vis svensk myndighet i utlandet eftersom du är svensk medborgare. För information om detta kan du kontakta till en svensk ambassad i (Ryssland i detta fall), ett svenskt konsulat eller till Svenska kyrkan. Utrikesdepartementet har information om vilka ambassader och konsulat som utför vigslar. Då krävs även hindersprövning och vigselintyg från Skatteverket.

För att gifta sig i Ryssland ser processen ut så här

Det finns möjlighet för svensk medborgare att ingå äktenskap i Ryssland inför rysk myndighet. Man kan få information vid s.k. "ZAGS-kontor" (byrån för registrering av civilstånd) exakt vilka handlingar den svenska parten skall medföra och om de behöver förses med en s.k. Apostille (en slags stämpel av Notarius Publicus).

Vanligen krävs att visar en handling som bekräftar att du inte är gift och att du uppvisar en kopia av ditt pass. Du kan beställa intyget "Äktenskapscertifikat" hos ditt närmsta skattekontor. Intyget styrker att du enligt svensk lag har rätt att ingå äktenskap i utlandet. Äktenskapscertifikatet ska i Sverige förses med en Apostille, som utfärdas av Notarius Publicus.

Det kan hända att ZAGS-kontoret även kräver att svenska ambassaden i Moskva utfärdar ett intyg som styrker att den svenska parten inte är gift. Handlingarna måste därefter översättas till ryska. Den svenska parten ska även ha registrerat sig i enlighet med rysk lagstiftning hos lokala myndigheter efter inresa i landet.

Efter att vigseln har ägt rum ska denna även registreras hos svenska myndigheter, hos Skatteverket. Då ska Vigselbeviset förses med rysk Apostille och översätts till svenska eller engelska innan det skickas in till Skatteverket.

För att en handling ska bli juridiskt gångbar i det andra landet (kunna förses med Apostille), måste översättningen göras av en i Ryssland godkänd översättare eller en i Sverige auktoriserad översättare. Du kan hitta auktoriserade översättare på Kammarkollegiets hemsida.

Jag rekommenderar att du kontrollerar med ryska federationens ambassad i Sverige om det krävs några ytterligare handlingar och vilka ytterligare möjligheter som finns att gifta sig i Ryssland.

Frågan om visum

Eftersom vigseln inte innebär att ditt medborgarskap förändras kommer du troligen behöva visum när du reser till Ryssland, om ingen undantagsregel finns i rysk lagstiftning. Det framstår som att äktenskap är grund för att få s.k. "familjevisum" när du reser till Ryssland.

Vi på Lawline arbetar endast med svensk rätt och därför är det bäst om du vänder dig till ryska federationens ambassad i Sverige för att få svar på den här frågan, se deras hemsida för att boka en tid.

Om du har en följdfråga på mitt svar eller vill boka en tid hos vår juristbyrå är du välkommen att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare