FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/05/2018

Åkte fast för drograttfylla men polisen tog ej kortet - kan jag köra tills jag får papper om återkallelse?

åkte fast för drograttfylla. Polisen tog ej kortet.

kan jag köra tills jag får papper om återkallelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är ja. Du får köra med körkortet tills det blir återkallat. Reglerna om detta finns i körkortslagen (KörkL).

Ett körkort är som utgångspunkt giltigt

Ett körkort är giltigt från och med den dag det utfärdas (3 kap. 11 § KörkL). Så länge ditt körkort inte är omhändertaget eller återkallat så är det ett gällande körkort som du får köra med (jämför 3 kap. 13 § KörkL).

Körkort ska återkallas vid rattfylleri

När någon gör sig skyldig till drograttfylleri så ska körkortet återkallas (5 kap. 3 § första punkten b). Polisen har i ditt fall valt att inte omhänderta körkortet på plats vilket de annars kan göra enligt lag (se 5 kap. 7 § KörkL). Du kan dock vänta dig att ditt körkort så småningom blir återkallat av Transportstyrelsen ifall du blir eller redan har blivit dömd för rattfylleri.

När ditt körkort blir återkallat upphör det att gälla och du får inte köra med det (3 kap. 13 § första stycket andra punkten KörkL).

Mer info på transportstyrelsens hemsida

Det finns mer information om återkallelse här på Transportstyrelsens hemsida.

Om du har någon ytterligare fundering är du välkommen att ställa en ny fråga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare