FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2015

Åklagare återkallar strafföreläggande

Hej! Jag har en fråga? Jag åkte dit med 0,27 promille, fick från åklagaren ett bötesbelopp och ej vidare utredning. Fick nu tillbaka bötesbeloppett från polisen, på lappen så står det att åklagaren har återtagit strafföreläggandet för annan handläggning vad menas med det?

Mvh

Hans

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att åklagaren har valt att återkalla strafföreläggandet torde innebära att åklagaren har valt att väcka åtal i alla fall, sannolikt med anledning av nytillkomna uppgifter eller att åklagaren har delgivits felaktiga uppgifter i rapporten från polisen, varför åklagaren nu gjort en annan bedömning. Har du begått något mer brott efter rattfylleriet kan åklagaren vilja ta upp både rattfylleriet och det andra brottet samtidigt vid en rättegång, vilket då kan vara anledningen till att åklagaren har återkallat strafföreläggandet.

Det är således svårt att ge ett rakt svar på din fråga, men hoppas det varit till någon hjälp i vart fall.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare