Agera mot ryktesspridande och trakasserande granne?

Hej

Min granne ovanför mig sprider rykten om mig här i vårt område där vi bor. Både på krogen och från balkongen. Hon ropar åt mig på sin balkong att jag är ett psykfall och att jag är det sjukaste som finns. Hon ropade för 2 år sedan från sin balkong att jag stått här i centrum i morgonrock med en öl i handen. Hon har även sagt det till sina vänner på krogen här i centrum. Vittnen finns, hon sprider rykten även om att jag skulle "gå på piller". Hon skrek även så till mig från sin balkong. Får hon göra så, får hon förtala mig på detta sätt ostraffat?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline

Jag beklagar din situation. Angående hennes uttalanden direkt till dig hade det kunnat klassificeras som brotten ofredande eller förolämpning, ofredande är något allvarligare brott och kan ge böter eller fängelse upp till 1 år. Man döms inte för båda brotten, utan det ena eller det andra. För brottet ofredande ska personen ha fysiskt antastat någon såsom att knuffa, spotta eller sätta krokben till exempel. Men det innefattar även att utsätta någon för annan störande kontakt eller hänsynslöst agerande om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det innefattar att mobba någon. Beroende på omfattningen på uttalandena och allvaret och vad som kan bevisas kanske brottet förolämpning blir ett troligare alternativ. Då ska personen rikta beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon och detta beteende ska vara ägnat att kränka dennes självkänsla eller värdighet. Syftet är alltså att såra någon och det verkar vara din grannes mening.

Angående det din granne sprider till andra kan brottet förtal bli aktuellt. Det krävs att grannen utpekat dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt och att denne lämnar uppgifter/info till andra som är ägnat att utsätta dig för andras missaktning. Det viktiga är att informationen är avsedd att förändra folks attityd om personen. Det låter faktiskt som detta är fallet, det kan räcka med att påstå att en person är ohederlig, lögnaktig. Du säger att det finns vittnen, det är positivt om de kan styrka vad grannen sagt. Du hade även kunnat spela in ett samtal du och grannen har för att få bevis.

Det kan i vissa fall vara försvarligt att lämna uppgifter om en person till andra om det var sant och personen haft skälig grund för att lämna den. Detta verkar inte aktuellt i detta fallet, dock har jag inte all information. Jag kan råda dig att gå vidare med ärendet om trakasserierna inte upphör för detta beteende är inte ok. Här kan du boka tid på Lawline för deras betaltjänst med erfarna jurister om du önskar gå vidare.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare