Äger kändisar rättigheterna till porträtt som man avbildar i konst?

Hej, har en vän som målar oljetavlor och gör bland annat lite porträtt av kändisar och artister. Vi hade en fundering på att eventuellt printa hennes fina tavlor på tshirts och tröjor och göra riktigt schyssta plagg. Men då är frågan hur ser regler och lagar ut kring porträtt av kändisar, äger dem rättigheten till bilden min vän har målat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättigheter till porträtt regleras i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL)

Upphovsrätten

När det handlar om ett porträtt av en kändis är det inte kändisen som har några rättigheter till porträtten, utan den som porträtterat av kändisen. Detta då man som person inte har någon upphovsrätt till sitt egna utseende. Det betyder att kändisen inte har någon rättighet till en bild bara för att personen är motivet i en tavla.

Har man skapat en tavla av en kändis är det den som målat bilden som har rätten, d.v.s. upphovsrätten, till bilden. Det är alltså din kompis som målat porträtten som är upphovsman och som därmed äger rättigheterna till porträtten (1 § första stycket femte punkten URL).

Din kompis upphovsrätt

Det är först viktigt att titta på om din kompis har upphovsrätt till sina porträtt. Om din kompis t.ex. målat sina tavlor utifrån någon annans bild kan hon ha gjort intrång i den som tagit bildernas upphovsrätt. Detta då fotografen till den fotografiska bilden eller verket har upphovsrättsligt skydd gentemot alla former av framställningar av bilden och därmed även avbildningar (1 § första stycket femte punkten URL och 49 a § URL). Det innebär att om hon direkt avbildat bilden och därefter säljer den gör intrång på upphovsmannens rätt (2 § URL).

Däremot innebär det inget intrång om hon utifrån bilden skapar ett så nytt motiv att det får anses vara ett nytt verk och därmed självständigt från det ursprungliga verket, vilket i detta fallet då är bilden hon avbildar från (4 § andra stycket URL). Om hon inte använt en bild överhuvudtaget utan utgått från att avbilda kändisen direkt i verkligheten eller utifrån fantasin är det däremot inget intrång alls då motivet, d.v.s. persons utseende, inte i sig omfattas av upphovsrätt.

Detta är viktigt att ha koll på då du också kan gör intrång i någons upphovsrätt om hon har kopierat av en bild och du sedan sprider den genom att sälja dem vidare på dina tröjor.

Sälja eller ge bort upphovsrätten

Om din kompis har målat porträtten och du har fått hennes godkännande att använda dem gör du inte intrång i din kompis upphovsrätt då du fått hennes medgivande. Detta regleras i 3 kap. URL. Det framgår inte av din fråga om hon vill ge bort sin upphovsrätt genom gåva eller om hon vill sälja denna rätt till dig. Samma regler gäller dock oavsett om hon ger dig tillåtelse att använda hennes porträtt som gåva eller om du köper rättigheterna.

När hon överlåter upphovsrätten till dig är det den ekonomiska rätten hon överlåter. Det innebär då att du får sälja hennes porträtt på dina tröjor. Man måste dock beakta den “ideella rätten” av upphovsrätten, vilket är den rätt hon har att bli namngiven på sitt verk enligt vad god sed kräver. Vidare får man inte ändra ett verk så att konstnärens ideella rätt kan kränkas. Det innebär att man måste ta hänsyn så att hennes konstnärliga integritet inte kränks (27 § URL och 3 § URL).

Sammanfattning

Det är inte kändisarna som porträtteras som har någon rättighet till verket utan din kompis som har upphovsrätt till tavlorna hon målat. Om din kompis har upphovsrätt till sina porträtt får hon överlåta den ekonomiska rättigheten till dig att så du kan sälja hennes verk på dina tröjor.

Det kan vara bra att upprätta ett skriftligt avtal angående din användning av hennes bilder så det framkommer tydligt vad som ska gälla när hennes ekonomiska rätt till porträtten överlåts till dig. Detta är bra så ni båda är överens om vad som ska gälla, t.ex. i form av villkor såsom hur många exemplar du ska få framställa. Detta kan vara bra i de fall ni eventuellt skulle bli oense om något framöver. Vidare är det bra att tänka på den ideella upphovsrätten vilket innebär att du också måste ta hänsyn så att hennes konstnärliga integritet inte kränks och att hon namnges enligt god sed.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se. Vill du ha hjälp av våra jurister att upprätta avtal kan du boka tid direkt http://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare