Äger ett fritidshus, delar lån med sambo: Vad händer vid separation

Hej!

Jag står som ägare till ett fritidshus.

Jag och min sambo står för hälften av lånet.

Nu ska vi göra en utbyggnad på fritidshuset för min sambos besparingar.

Ska han, jag eller vi stå på byggkontraktet?

Hur kan konsekvenserna bli för mig om vi skulle separera?

Vi äger också ett hus tillsammans, halva lånet var.

För övrigt har vi tre barn..

Vad ska jag tänka på kring "arrangemanget" ovan?

Kan det bli problem för mig på något vis vid ev. separation?

/ Orolig

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du äger fritidshuset, men att lånet på fritidshuset är delat mellan dig och din sambo, om jag förstått det rätt. Under vissa förutsättningar har domstolen i sådana här lägen ansett att det funnits så kallad dold samäganderätt för den icke-ägande sambon (se t ex. NJA 2008 s 826). Förutsättningarna för dold samäganderätt är:

1 Den ska ha köpts för gemensamt bruk.

2 Den icke-ägande sambon har bidragit ekonomiskt. 3 Syftet med det ekonomiska bidraget är en önskan om att bli samägare. 4 Ägande sambo ska ha förstått att icke-ägande sambo ville bli samägare.

Av det jag fått veta i din fråga är det svårt att säga om risk för dold samäganderätt föreligger i ditt fall. För att undvika risken att dold samäganderätt uppstår kan du behöva se till så att din sambo inte framstår som samägare. Hur det ska göras i just ditt fall är svårt att säga på det lilla jag vet om din situation, men en viktig sak är att det t ex. avtalsvis framgår att det inte finns några som helst önskemål om att sambon ska bli samägare. Även skuldebrev kan bli aktuellt.

Skulder mellan sambor kan regleras med skuldebrev. Om din sambo t ex. vill låna ut pengar till dig för att göra en utbyggnad av fritidshuset kan ni skriva ett skuldebrev att du är skyldig din sambo dessa pengar. Då står ju du på byggkontraktet.

Sambolagen blir inte aktuell för fritidshuset eftersom fritidshus inte ingår i det som delas vid separation, den så kallade samboegendomen (3 § Sambolagen).

Den andra huset som ni äger tillsammans, som jag tolkar är huset ni bor i, kan ingå i samboegendomen om ni köpt den för gemensamt bruk. Bostadshuset omfattas alltså i så fall av Sambolagen. Då ni redan äger halva bostadshuset var så blir konsekvenserna av Sambolagen inte så stora, men då det finns lån med i bilden rekommenderar jag er ändå att skriva samboavtal där ni avsäger er Sambolagens bodelning.

Sammanfattningsvis så se upp för dold samäganderätt, skriv samboavtal och skuldebrev och stå själv på byggkontraktet.

Jag råder er såklart att ta hjälp av en jurist när ni upprättar alla dessa avtal så att allt blir rätt.

Franck OlofssonRådgivare