FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/07/2019

Ägarövergång vid bilköp och ansvar för kostnader

Hej !

I november gjorde jag och en man upp ett avtal om en bil. Avtalet var sådant att jag skulle betala en startavgift på 2500 kr och sedan fortsätta betala 2000kr i månaden tills dess att 10500kr var uppnått. Efter det skulle bilen skrivas över på mig och bilen skulle bli min.

Nu är bilen helt betald och jag har försökt kontakta ägaren till bilen för att göra ett ägarbyte, men han svarar mig inte.

Senast vi hade kontakt var i april och då skrev han till mig att det tydligen hade kommit böter, trängselskatt, p-avgift samt försäkring och skatt.

Jag har ingen aning om vad det är för räkningar och jag skrev att han skulle skicka mig kopior på allt eftersom att han kräver att jag betalar dessa. Vill gärna ha kopior på alla påstådda räkningar så att jag verkligen vet om jag ska betala men då slutade han att svara mig.

Vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att avtal är till för att hållas är en av grundprinciperna i svenska avtalsrätt. Har ni avtalat om en avbetalningsplan där bilen ska skrivas över vid sista betalningen så är det detta som ska göras. Att övriga kostnader så som böter och skatt tillkommit under avbetalningsperioden påverkar inte ert avtal. Det är alltid en fördel för dig om du kan bevisa ert avtal genom exempelvis sparade sms eller ett skriftligt avtal, men även muntliga avtal är giltiga och bindande. Att avvika från detta är ett avtalsbrott.

Den som är registrerad på bilen är den som är ansvarig för att skatt och försäkringar rörande bilen betalas. Det är alltså inte du som är ansvarig att se till att avgifterna betalas. Hursomhelst kan fordringar uppkomma er sinsemellan om ni kommit överens om att du ska stå för vissa kostnader kring bilen.

Då du fullföljt betalningen så som avtalat är du rättmätig ägare till bilen, han kan inte ta tillbaka eller vägra dig den. Att du inte är skriven som ägare hos transportverket betyder egentligen bara att du inte hålls ansvarig för att skatt, böter och dylikt betalas in.

Försök upplysa säljaren om dessa omständigheter. Det är trots allt endast till hans nackdel att bilen står skriven på honom.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare