Äganderätt och giftorätt

är gift och undrar vem äger bilen?Jag står för försäkring,skatt,besiktning,rep osv.

Med vänlig hälsning Jörgen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ingå ett äktenskap innebär inte att egendom som makarna äger nu kommer att betraktas som gemensam. Det är därför viktigt att kunna skilja på äganderätt respektive giftorätt.

Äganderätt
Av 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) följer att var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta innebär att själva äganderätten påverkas inte av att en individ ingår äktenskap och äganderätten kommer inte heller påverkas under pågående äktenskap. Vem som betraktas som ägare av viss egendom avgörs av vanliga förmögenhetsrättsliga regler, alltså vem har förvärvat egendomen exempelvis genom köp, gåva eller arv. Utgångspunkten är att man är två olika rättssubjekt som tar på sig olika skulder och förpliktelser.
Ett vanligt missförstånd är att när två personer gifter sig blir all deras egendom ägd gemensam och endast det som skrivs in i äktenskapsförord som enskild egendom ägs enskilt. Detta är då inte fallet eftersom äktenskapet inte påverkar äganderätten och äktenskapsförord har inget att göra med äganderätten utan berör giftorätt.

Om det är du som har köpt bilen eller på annat sätt förvärvat den är det du som är att betrakta som ägare.

Giftorätt
Definitionen av giftorätt framgår av 7 kap. 2 § ÄktB, giftorätt är all egendom som inte är enskild egendom. För att något ska betraktas som enskild egendom krävs det att man gör något aktivt, exempelvis upprättar ett äktenskapsförord eller har ärvt egendomen med förbehåll om att den ska betraktas som enskild egendom. Vidtar man inga åtgärder kommer egendomen således att betraktas som giftorättsgods.

Detta innebär att om ni skulle skilja er och bilen inte är klassas som enskild egendom kommer denna att ingå i bodelningen. Din maka har därmed giftorätt i bilen även om hon inte har någon äganderätt i den.

Sammanfattningsvis
Att vara gift påverkar inte äganderätten. Som ägare har man rätt att sälja egendomen eller göra vad man vill med den (obeservera att när det gäller gemensam bostad ser reglerna lite annorlunda ut).

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare